top of page

Content Planning: maak er een groepsmoment van!

Online tools en hulpmiddelen genoeg tegenwoordig om je content op social media in te plannen. Maar toch gebeurt het in heel wat organisaties nog 'ad hoc'. Op voorhand inplannen blijkt niet zo evident ondanks alle hulpmiddelen. Een tip: maak er een gezellig teammoment van!



Een contentkalender is een planningstool voor al je (online) content, een heel praktisch hulpmiddel om projecten en campagnes te plannen, wanneer en waar de content gepubliceerd moet worden en wie ervoor verantwoordelijk is.

En wat blijkt? Er wordt meer content gepubliceerd wanneer een bedrijf een contentkalender gebruikt. Maar hoe komt het dan dat dit, ondanks de vele aanwezige Online Tools, toch niet zo goed werkt in heel wat organisaties?


Er zijn twee redenen:

  1. De beschikbare tools zijn vaak nog te ingewikkeld. De drempel ligt te hoog voor vele organisaties die nog niet thuis zijn in de wereld van 'social media'.

  2. Er is te weinig draagvlak binnen de organisatie. Betrek medewerkers of belanghebbenden. Door het delen van ideeën en informatie ontstaat er een draagvlak én dus een sterker contentplan/strategie.

De oplossing voor de twee bovenstaande redenen is simpel:


Maak van content planning een teammoment!


  • Stel een team samen van medewerkers, belanghebbenden, partners en eventueel een social media-expert (max. 6 personen in totaal).

  • Verdeel de taken duidelijk en kies iemand als verantwoordelijke/trekker.

  • Organiseer maandelijks een vast moment van 1 à 2 uur om aan je contentplan te werken.

  • Ga niet allemaal achter jullie computer zitten maar maak het visueel voor iedereen!Leg een groot papier in het midden op de tafel en plan zo je content in.

  • Gebruik vaste symbolen en kleuren voor de topics en kanalen. Achteraf kan je ze invoeren in je onlineplanningstool.

  • Maar vooral: maak er een gezellig moment van! De eerste 2 uur van de dag gekoppeld aan een ontbijt bijvoorbeeld. Zorg dat het iets wordt waar mensen naar uitkijken, waar ze energie uithalen en daardoor als ambassadeur optreden voor jouw organisatie.


 Niet concreet genoeg?

This Way Up ontwikkelde een 'Social Media Content Planner' voor organisaties die graag heel praktisch aan de slag gaan. Eentje om uit te printen en met een duidelijk stappenplan om onmiddellijk te implementeren. Neem contact op voor meer informatie: sarah@thiswayup.be


Recente blogposts

Alles weergeven

TALK THE TALK

bottom of page